Spannende scenario’s op Noordzee van de toekomst

Anton Zinchenko uit Oekraïne was een van de zeevarenden die in oktober 2024 meedeed aan het simulatieonderzoek Human Factors. Bij dit verkennende onderzoek over de menselijke rol binnen scheepvaartveiligheid, doorliepen zeevarenden allerlei scenario’s op scheepvaartsimulatoren. Hoe was dat voor een ervaren zeeman als Zinchenko? ‘Het was heel intens: in één van de scenario’s brak onze sleepkabel af – vlak bij een windpark.’

Virtuele Noordzee

De deelnemers aan het onderzoek maakten kennis met de virtuele Noordzee vanaf 2030. Een belangrijk verschil met nu is dat er dan meer windparken zijn. Wat doet dat met scheepsbemanningen? In hoeverre zijn ze in staat om alle informatie te verwerken en de juiste beslissingen te nemen als er iets misgaat op zee?

Anton Zinchenko in scheepvaartsimulator
Anton Zinchenko in scheepvaartsimulator

Human Factors als uniek simulatieonderzoek

Zinchenko begon op zijn achttiende in de scheepvaart. Zijn reizen voerden hem langs Afrika en Latijns-Amerika, maar ook de Noordzee kent hij goed. Voor het Human Factors-onderzoek nam hij deel aan een aantal simulaties op basis van de scenario’s die de thematrekkers van MOSWOZ  hadden opgesteld. ‘Uniek voor een simulatieonderzoek was dat we dezelfde virtuele Noordzee zagen, ook al waren we in groepen verdeeld. Bijvoorbeeld twee groepen die elk de bemanning van een schip vormden en een groep die het scheepvaartverkeer monitorde.’

Crisisscenario met sleepboot

‘Een van de simulaties was heel intens’, herinnert Zinchenko zich. ‘We voeren ‘s nachts op een sleepboot aan de westzijde van windpark Hollandse Kust Zuid. Het weer werd slechter. Toen brak de kabel af waarmee we een car carrier (een vrachtschip dat auto’s vervoert, red.) trokken, waarna deze richting het windpark dreef. We informeerden direct de Kustwacht en probeerden de sleepverbinding te herstellen, maar dat laatste lukte niet. De Kustwacht stuurde een noodhulpsleepboot (ERTV) om ons te helpen en waarschuwde de andere schepen in de buurt. Uiteindelijk slaagde de ERTV erin om de car carrier af te voeren. Dus het is gelukt om schade aan het windpark te voorkomen. En dit scenario kan echt gebeuren.’

Ervaring met windparken

De simulaties waren een leerzame ervaring voor Zinchenko. ‘Naast het scenario van de sleepboot heb ik ervaring opgedaan met doorvaart door een windpark. Mijn ervaring met de simulaties is dat de windparken geen probleem vormen als je een vooraf geplande route vaart. Het wordt pas spannend wanneer er iets misgaat, zoals in het scenario met de sleepboot. Dan moet je goed met elkaar en de Kustwacht communiceren.’

Zinchenko sluit zijn verhaal af met een compliment voor de Nederlandse overheid. ‘Ik ben blij dat de Nederlandse overheid zorgt voor mijn veiligheid. Rijkswaterstaat probeert gevaarlijke situaties te voorspellen en voorkomen, dat vind ik een verantwoordelijke manier van omgaan met de scheepvaart.’

De resultaten van het simulatieonderzoek zijn verwerkt in het Engelstalige rapport van het Human Factors-onderzoek. U kunt ook de managementsamenvatting in het Nederlands raadplegen. Het rapport en de managementsamenvatting vindt u in het rapportenoverzicht onder Algemeen.