Onderzoeken gestart naar effectievere inzet van ERTV’s
Team MOSWOZ onderzoekt samen met bergingsexperts en MARIN de effectiviteit van noodhulpsleepboten (ERTV’s). ERTV’s houden schepen in nood op hun plek, zodat incidenten en schadelijke gevolgen voor scheepvaart, mens en milieu op zee voorkomen kunnen worden. “Een effectieve inzet van ERTV’s verkleint het risico op gevolgschade”, zegt adviseur scheepvaartveiligheid Alma de Hoop.
Praktisch en theoretisch onderzoek
“Er lopen twee onderzoeken naar de effectiviteit van ERTV’s”, vertelt De Hoop. “Het eerste, van MOSWOZ zelf, is gericht op de praktijk. We hebben gesprekken gevoerd met bergingsexperts over hun ervaringen met ERTV’s. Het tweede onderzoek wordt uitgevoerd door MARIN in opdracht van het directoraat-generaal Luchtvaart en Maritieme Zaken. Dit is een theoretisch onderzoek op basis van data en wiskundige modellen, waaraan MOSWOZ een bijdrage levert met de kennis die in de afgelopen jaren is opgedaan.”

Gesprekken met bergingsexperts
De Hoop vertelt dat verschillende onderwerpen zijn besproken met de bergingsexperts. “Denk aan de kracht die ERTV’s nodig hebben, waar ze het beste kunnen liggen, samenwerking en training, en begeleiding van de Rijksrederij (als opdrachtgever) en de Kustwacht. De praktijkervaring van deze specialisten levert waardevolle kennis en inzichten op om ERTV’s zo effectief mogelijk in te zetten. Zij hebben ervaring met de inzet van ERTV’s en komen in actie als schepen in de problemen komen – bijvoorbeeld door een noodsleepverbinding te leggen met de ERTV.”
Meer kracht nodig bij sterke stroming
Een van de besproken onderwerpen was de kracht die een ERTV moet hebben om een schip in nood op zijn plek te houden. “Die kracht hangt sterk af van de snelheid van de stroming op de Noordzee”, licht De Hoop toe. “Bij een sterke stroming heeft een ERTV veel meer kracht nodig. Zeker wanneer we het hebben over zeeschepen die steeds groter en zwaarder worden.”
Knoppen om aan te draaien
Ook het tweede, theoretische onderzoek richt zich op de vraag hoe je een ERTV zo effectief mogelijk inzet. MARIN heeft een model ontwikkeld op basis van weer- en scheepvaartdata. Dit model laat zien welke factoren bepalend zijn voor de effectiviteit van ERTV’s. De Hoop: “Die factoren zijn als knoppen waaraan je kunt draaien: hoe snel een incident wordt opgemerkt, hoe snel de ERTV ter plekke is, hoe snel het schip in nood wordt vastgemaakt en hoe sterk de ERTV is. Zo kan er per onderdeel worden bekeken wat de verbetering bijdraagt aan de veiligheid.”
ERTV’s effectiever inzetten
Beide onderzoeken zijn bedoeld om de inzet van ERTV’s in de toekomst effectiever te maken. De onderzoeksresultaten worden naar verwachting bekend gemaakt in het najaar van 2025. “Daar zullen voorstellen bij zijn om ERTV’s effectiever in te zetten. Die moeten nog uitgewerkt worden, maar je kunt denken aan voorstellen voor de training van het personeel van ERTV’s en voor de kracht die verschillende ERTV’s in de toekomst moeten hebben. Hoe beter de ERTV’s worden ingezet, hoe kleiner het risico op schade is.”