Helikopterteam kan uitkomst zijn voor schepen in nood
Is een Towing Assistance Team (TAT) in Nederland maakbaar en uitvoerbaar? Daar heeft Antea Group in opdracht van Rijkswaterstaat onderzoek naar gedaan. Een TAT is een team dat helpt een sleepverbinding te maken met een schip in nood. Daarmee kan de overheid onbestuurbare schepen op de Noordzee 24/7 en binnen een redelijke termijn noodsleephulp bieden.
Gespecialiseerd team
Doordat er steeds minder ruimte is op de Noordzee, wordt snel handelen nóg belangrijker. Een TAT wordt per helikopter vervoerd naar een schip in nood, noodhulpsleepboot (ERTV) of ander schip. De teamleden zijn getraind en uitgerust om sleepverbindingen te maken. Een TAT kan bestaan uit een aantal matrozen en een bergingsdeskundige, zoals in Duitsland het geval is. De Duitse TAT-teams gebruiken tijdens hun missies beschermingsmiddelen zoals reddingsvesten en gereedschappen als draadsnijders en zaklampen.

Meerwaarde TAT
Naast het voordeel van snel ingrijpen, bleek uit een eerdere verkenning van Rijkswaterstaat dat een TAT in bepaalde situaties meerwaarde kan hebben. Bijvoorbeeld wanneer de bemanning van een schip in nood zelf niet in staat is om een sleepverbinding te maken met een ERTV of sleepboot. Ook bij taalbarrières, panieksituaties en slechte weersomstandigheden kan een TAT het verschil maken.
Binnen één uur beschikbaar
De analyse van Antea toont aan dat een TAT in principe maakbaar is en de inzet van ERTV's effectiever kan maken, door de kans op een tijdige en goede sleepverbinding te vergroten. De Kustwacht zou binnen één uur een team beschikbaar kunnen hebben, dat vanaf de wal per helikopter naar het incidentschip wordt gebracht. Wel betekent dit dat er steeds een helikopter en voldoende gekwalificeerd personeel voor noodsleephulp beschikbaar moeten zijn.