Nieuwsbrief Integraal Beheer Noordzee nummer 32

Header nieuwsbrief IDON

De Rijksrederij in tijden van corona

De Guardian, de Barend Biesheuvel en de Arca: bekende schepen op de Noordzee. Ze maken deel uit van de vloot van ongeveer 100 schepen die de Rijksrederij beheert en onderhoudt. Normaliter lijkt geen zee hen te hoog, maar hoe te laveren op een pandemie? Directeur Bianca Janssen over het reilen en zeilen van de Rijksrederij in tijden van corona.

Informatievoorziening op zee handig verankerd

Het Nederlandse elektriciteitsnet op zee wordt gecombineerd met nieuwe infrastructuur voor het inwinnen van data. Verschillende organisaties gaan offshore ‘stopcontacten’ gebruiken om er hun communicatiemiddelen op te plaatsen. TenneT en Rijkswaterstaat faciliteren dit via het Maritiem Informatievoorziening ServicePunt MIVSP, gefinancierd door het ministerie van EZK. Maar werkt het Nederlandse poldermodel ook als de platforms van een werf uit Dubai moeten komen?

Noordzee als potentiële hangplek voor mosseleiwit

De schelpdiersector gaat met overheid de kansen voor productie in de Noordzee testen. Dat is best een grote uitdaging, en koudwatervrees lijkt niet onterecht. Maar als het experiment lukt, zou het een begin kunnen zijn van een nieuwe groenblauwe economie. Sector-vertegenwoordiger Wouter van Zandbrink over ‘innovatie in het kwadraat’.

Drijvende offshore zonneparken gaan voor de wind; interview met een bevlogen ondernemer

Volgens Allard van Hoeken van Oceans of Energy kunnen offshore zonne- en windparken elkaar versterken. Daardoor krijgen we niet alleen meer duurzame energie, maar besparen we ook kostbare ruimte op de Noordzee. Wat is daarvoor nodig?